Article

Hoe wordt je autoschadehersteller als arbeidsmigrant in Nederland

3 mei 2025

Wil je als arbeidsmigrant in Nederland werken en heb je ervaring met het herstellen van autoschade? Dan is de kans groot dat je in dit vakgebied aan de slag kunt. In deze blog leggen we duidelijk uit hoe je autoschadehersteller wordt in Nederland als je uit het buitenland komt. Ook lees je wat het beroep inhoudt, welke ervaring nodig is, en hoe je jouw kansen op werk kunt vergroten.


Wat doet een autoschadehersteller

Een autoschadehersteller repareert voertuigen die schade hebben opgelopen. Denk aan gedeukte carrosserieën, krassen, losse onderdelen of scheve draagconstructies. De werkzaamheden zijn technisch en vragen om nauwkeurigheid, vooral als het gaat om de veiligheid van het voertuig.

De taken van een autoschadehersteller kunnen per bedrijf verschillen, maar meestal doe je het volgende:

  • Voertuigen inspecteren en schades beoordelen
  • Carrosseriedelen demonteren en vervangen
  • Plaatdelen richten, uitdeuken of opnieuw vormen
  • Lassen, schuren, plamuren en voorbewerken
  • Soms ook monteren van verlichting of technische onderdelen
  • Werken met meetapparatuur en richtbanken

Sommige autoschadeherstellers specialiseren zich in plaatwerk of voorbewerking. Meer weten over dat soort werk? Lees dan ook: Wat doet een plaatwerker of bekijk de vacature voor Plaatwerker.


Heb je een diploma nodig?

In Nederland word je vaak autoschadehersteller via een mbo-opleiding (niveau 2 of 3), maar dat is niet de enige route. Als je al ervaring hebt in je eigen land met autoschadeherstel, plaatwerk of laswerk, kun je in veel gevallen direct aan de slag bij een Nederlands schadeherstelbedrijf. Vooral wanneer je:

  • Kunt aantonen wat je eerder hebt gedaan (bijv. via referenties of werkervaring)
  • Beschikt over basiskennis van lassen, uitdeuken en plaatwerk
  • Technisch inzicht hebt en zelfstandig kunt werken

Werkgevers in Nederland zoeken regelmatig ervaren vakmensen die meteen mee kunnen draaien in het werkproces. Soms krijg je aanvullende uitleg of begeleiding op de werkvloer, maar een volledige opleiding volgen is niet altijd nodig als je het werk al beheerst.


Waar moet je als buitenlandse werknemer op letten?

Als je als arbeidsmigrant in Nederland komt werken, heb je naast ervaring ook een aantal documenten nodig:

  • Geldig paspoort of ID-kaart (EU/EER-landen)
  • BSN-nummer (aan te vragen via RNI of gemeente, hier helpen we je graag bij)
  • Zorgverzekering (verplicht als je werkt en deze regelen wij voor je!)
  • Werkcontract of uitzendovereenkomst

Inter Professionals helpt kandidaten hierbij. Wij zorgen ervoor dat je huisvesting geregeld is – geen overvolle kamers, maar nette woonruimtes waarin je ook in je vrije tijd prettig kunt verblijven.


Wat verdien je als autoschadehersteller?

Het gemiddelde startsalaris van een autoschadehersteller ligt tussen de €2.200 en €2.800 bruto per maand, afhankelijk van ervaring, werkzaamheden en ploegendienst. Heb je veel ervaring of ben je inzetbaar voor meerdere taken (bijv. lassen, plaatwerk én montage), dan kan het salaris oplopen tot €3.500 of meer, deze salarissen zijn echter vaak wel voor goed Nederlands sprekende personen die alles uit hun carrérre willen halen

Salarisindicatie (bruto per maand, fulltime):

  • Beginnend medewerker: €2.200 – €2.500 bruto per maand o.b.v. fulltime werkweek
  • Ervaren schadehersteller: €2.800 – €3.200 bruto per maand o.b.v. fulltime werkweek
  • Eerste schadehersteller / werkplaatschef: €3.200 – €4.000 bruto per maand o.b.v. fulltime werkweek

In ploegendienst of bij overwerk krijg je vaak toeslagen boven op je loon.


Wat is het verschil met een autospuiter?

Een autoschadehersteller repareert schade aan de carrosserie, terwijl een Auto spuiter zorgt voor het spuit- en lakwerk na de reparatie. In kleinere bedrijven kunnen beide taken door dezelfde persoon worden gedaan, maar meestal zijn het aparte functies.

Bij Inter Professionals zoeken we vaak naar beide functies. Heb je ervaring met schuren, plamuren en spuiten? Dan kun je ook kijken naar onze vacatures voor autospuiter.


Belangrijk om te weten

Wil je in Nederland aan de slag als autoschadehersteller en heb je al ervaring in dit vak? Dan zijn er goede kansen. Je hoeft niet altijd een Nederlandse opleiding te volgen, zolang je kunt aantonen dat je het werk beheerst. Via Inter Professionals kun je solliciteren op vacatures waarbij je direct kunt starten. Wij helpen je ook met huisvesting en de administratieve zaken zoals je BSN.

Heb je ervaring met plaatwerk, schadeherstel of autotechniek? Bekijk dan onze vacatures voor Plaatwerker of Auto spuiter.

share this

Related Articles

Related Articles

Automonteur aan het werk
door Niels Peeters 2 mei 2025
Een autoschadehersteller is meer dan alleen iemand die deuken en krassen repareert. Het is een technisch vak waarin je werkt met de nieuwste gereedschappen, richttechnieken en elektronische systemen. Of het nu gaat om een kleine parkeerschade of een zwaar beschadigde auto na een aanrijding: als autoschadehersteller zorg jij ervoor dat het voertuig er weer als nieuw uitziet én veilig de weg op kan. In deze blog lees je uitgebreid wat het werk inhoudt, welke technieken je gebruikt, wat je kunt verdienen en hoe je in Nederland aan de slag kunt, ook als je uit het buitenland komt. Werkzaamheden van een autoschadehersteller Het werk van een autoschadehersteller is technisch en afwisselend. Je werkt dagelijks aan auto’s met uiteenlopende schade. Dat kan variëren van een kleine deuk in de portier tot een compleet verwrongen carrosserie. Je eerste taak is het inspecteren van het voertuig. Vaak maak je foto’s en meet je de schade nauwkeurig op. Daarna begint het echte werk: Demonteren van beschadigde delen : Je haalt onderdelen weg die vervangen of gerepareerd moeten worden, zoals bumpers, spatborden, spiegels en koplampen. Uitdeuken of vervangen : Is het plaatwerk nog te herstellen, dan gebruik je richtgereedschap, uitdeukapparatuur of spotters. Bij onherstelbare schade monteer je nieuwe onderdelen. Chassisrichtwerk : Bij zwaardere schade wordt het chassis uitgelijnd met een richtbank, zodat alles weer recht en veilig is. Kalibratie : Moderne auto's zijn uitgerust met ADAS-systemen (rijhulpsystemen). Na herstel moeten deze opnieuw gekalibreerd worden, zodat de veiligheid gewaarborgd blijft. Testen en controleren : Na elke reparatie controleer je of alles goed gemonteerd is, systemen goed werken en of de auto weer veilig gebruikt kan worden. Je werkt in een team met andere schadeherstellers, voorbewerkers en autospuiters , en je overlegt regelmatig met je werkplaatschef of leidinggevende. Verschillende soorten schadeherstel Elke schade vraagt om een andere aanpak. De meest voorkomende herstelmethoden zijn: Polijsten : Bij oppervlakkige krasjes wordt de laklaag licht afgeschuurd en opnieuw opgepoetst. Dit is vooral cosmetisch werk, maar vereist veel nauwkeurigheid. Uitdeuken zonder spuiten : Kleine deukjes zonder lakschade worden met speciaal gereedschap van binnenuit hersteld. Dit behoudt de originele lak en is snel en efficiënt. Spotrepair : Hierbij wordt een kleine beschadiging – vaak inclusief lakschade – plaatselijk hersteld. Na het schuren en plamuren wordt alleen het beschadigde deel gespoten, wat kosten en tijd bespaart. Velg- en bumperschade : Velgen worden hersteld door opvullen, schuren en spuiten. Kunststof bumpers worden gelast, geplamuurd en opnieuw gelakt. Complexe schades : Bij zwaar ongeluk of stormschade werk je met richtbanken, uitgebreide diagnoseapparatuur en geavanceerde lastechnieken om het voertuig structureel te herstellen. Vaak werk je samen met een voorbewerker of een monteur , bijvoorbeeld bij het loshalen van onderdelen of het monteren van elektronische componenten. Hoe word je autoschadehersteller De meest gebruikelijke manier om autoschadehersteller te worden in Nederland is via een MBO-opleiding: MBO niveau 2: autoschadehersteller – gericht op basisreparaties, demontage en uitdeuken. MBO niveau 3: eerste autoschadehersteller – je leert complexe schade analyseren en herstelplannen opstellen. Tijdens deze opleidingen leer je niet alleen de praktische technieken, maar ook hoe je werkt met technische tekeningen, voorcalculaties maakt en digitale diagnoses stelt. Veel opleidingen worden in BBL-vorm gegeven, waarbij je vier dagen per week werkt bij een schadebedrijf en één dag per week naar school gaat. Heb je een buitenlandse opleiding of veel werkervaring? Ook dan kun je aan de slag, zeker als je kunt laten zien dat je met de juiste technieken kunt werken. Bekijk onze vacature autoschadeherstel voor directe instroommogelijkheden. Wat verdient een autoschadehersteller Het salaris van een autoschadehersteller in Nederland ligt gemiddeld tussen €2.350 en €3.300 bruto per maand bij een fulltime dienstverband. Ervaren schadeherstellers met specialisatie of leidinggevende taken verdienen vaak meer. Daarnaast kun je rekenen op: Vakantiegeld (8%) en 25 vakantiedagen Pensioenopbouw Doorgroeimogelijkheden naar specialist of werkplaatschef Bijscholing via cursussen (bijvoorbeeld voor ADAS-kalibratie) Werken met modern gereedschap en veilige werkplekken Als je via Inter Professionals werkt, zorgen wij ook voor goede huisvesting. Je verblijft niet in een overvolle slaapzaal, maar in een nette woning waar je kunt ontspannen en goed tot rust komt. Waar kun je werken als schadehersteller Autoschadeherstellers zijn nodig bij allerlei soorten bedrijven: Merkdealers en autogarages met een eigen schadeafdeling Specialistische schadeherstelbedrijven die werken voor verzekeraars of fleetowners Transport- en leasebedrijven met een eigen werkplaats Universele autobedrijven die naast onderhoud ook schadeherstel aanbieden In veel werkplaatsen werk je samen met andere vakmensen en zijn er duidelijke werkprocedures. Je hebt regelmatig contact met de receptie of schade-expert om de planning en voortgang van het werk te bespreken. Wie past bij dit beroep Een goede autoschadehersteller is technisch handig, werkt netjes en kan goed zelfstandig werken. Belangrijke eigenschappen zijn: Nauwkeurigheid – vooral bij plaatwerk en montage is precisie belangrijk Doorzettingsvermogen – soms moet je creatief zijn om een oplossing te vinden Veiligheid en structuur – je werkt met zware onderdelen, kranen en elektronica Teamspeler – je werkt bijna nooit alleen aan een voertuig Je hoeft geen vloeiend Nederlands te spreken, maar wel genoeg om veilig en duidelijk te kunnen communiceren. Engels is vaak ook prima, zeker bij internationale teams. Buitenlandse vakmensen in Nederland Kom je uit Roemenië, Polen of een ander land en wil je als schadehersteller in Nederland werken? Dan ben je welkom. Bij Inter Professionals helpen we je met het papierwerk, de taalbarrière én goede huisvesting. Wij begrijpen wat je nodig hebt om goed te kunnen werken en te leven in een ander land. Heb je nog vragen over de mogelijkheden of wil je direct solliciteren? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.
ALL ARTICLES

STAY UP TO DATE

GET PATH'S LATEST

Receive bi-weekly updates from the church, and get a heads up on upcoming events.

Contact Us

Een close-up van een man met een muts en een grijs shirt
Een zwart-wit logo met de tekst ``geliefde geloof''
Een vrouw zit op de grond en speelt gitaar.